Moottoriurheilu ja kolmannen maailman rattopojat

Moottoriurheilu ja kolmannen maailman rattopojat

Moottoriurheilu on suosittua puuhaa sellaisissa maissa, joissa on rikkaiden luokka. He ovat haalineet urheiluautoja. Samalla he ovat kiinnostuneet rallista ja formuloista. Tavallaan kyse on politiikasta. Rikkaat vaikuttajat uskovat oman ja maansa statuksen nousevan kun heidän maissaan kilpaillaan varakkaiden moottoriurheilulajeissa. Kenties sitä kautta halutaan häivyttää kehitysmaa statusta. Formula Yksi luokan kilpailujen saaminen eri maihin on ollut helpompaa kuin vaikkapa olympialaisten tai jalkapallon mm. kisojen. Formula yksi kilpailut menevät maailmalla bisnes edellä. Tupakkateollisuuden hylkääminen tapahtui vasta pakon edessä.

Indonesiassa oli pitkään vallassa presidentti Suharto (1965-1998). Hänen poikansa Tommy Suharto on melkoisen hyvä esimerkki juuri autourheiluun hurahtaneesta maan vahvan johtajan pojasta. Hän osti itselleen suuren määrän Lamborghinin osakkeita. Järkevä liiketoiminta edellä ajattelu ei häntä ohjannut siinä. Jokaisella kunnon playboylla tuli olla urheiluautoja, joita jaella tyttöystäville.

Brasilian formulasuuruus Ayrton Senna oli myös varakkaan perheen lapsi. Hänellä oli kotona mm. oma ajorata, jolla harjoitella kartingia. Moottoriurheilussa ei siis ole useinkaan mukana sankaritarinoita, joissa joku nousee täydestä köyhyydestä. Nopeat autot ovat vallan ja statuksen symboleita.

Gulfin rikkaissa arabimaissa osataan myös arvostaa hienoja ja nopeita autoja. Arabimaat ovat haalineet itselleen useita formulakilpailuja, jopa formulaveneiden kilpailuja. Qatar sai itselleen jalkapallon MM-kisat, vaikka olosuhteet eivät olleet ihanteelliset. MM-jalkapallon ja olympialaisten saamisessa halutaan laittaa ehtoja mm. ihmisoikeuksien suhteen. FIFA puhdistettiin täysin, koska se antoi jalkapallokisat Venäjälle ja Qatariin. Formulakisat on annettu heppoisemmin perustein.