Tupakkamainokset ja hehkeät varikkonaiset historiaa

Tupakkamainokset ja hehkeät varikkonaiset historiaa

Formulakilpailut olivat vielä 1980-luvulla eräs keino mainostaa tupakkatuotteita. Porsaanreikä on tukittu sikäli, ettei enää saa kiertää tupakkamainoslakeja. Televisiointi Eurooppaan ei enää salli tupakan mainontaa edes Aasian kisojen yhteydessä. Tämä kielto tuli voimaan vuoden 2006 kauden jälkeen.

Viisi tallia hyödynsi tupakkamainoksia. Ferrarilla oli käsitteenä Marlboro, joka sopi punaiseen väritykseen.), McLaren puolestaan mainosti West tupakkaa, Jordan tallilla oli tunnuksena Benson and Hedges, Benetton sai mainosrahansa Mild Seven ja BAR (British American Tobacco) tupakkavalmistajilta. Myös mm Rothmans ja muut tupakkamerkit olivat olleet näkyvästi esillä jossain vaiheessa. Formuloita vietiin maihin, joissa sai mainostaa tupakkaa ja sitä kautta niistä käsin kuva levisi Eurooppaan, jossa tupakan mainostaminen oli kiellettyä.

Lopulta FIA kielsi tupakan mainostamisen vuona 2001. Päätös astui voimaan 2007.

Viime aikoina on käyty keskustelua siitä tulisiko formuloihin perinteisesti kuuluneet varikkotytöt poistaa. On syytetty, että tuo tapa on naisia halventava. Toisaalta kilpailijat itse pitävät kauniita varikkotyttöjä oleellisena osana lajin viehätystä. Joissain kisoissa, kuten Singaporessa, nuo varikkonaiset pukeutuvat jopa konservatiivisesti.

Varikkojen tytöillä on lisäksi paljon promootiotehtäviä. Tapa ei sinänsä ole pelkästään formulakisoihin kuuluva. Kauniita naisia käytetään kaikenlaisten muidenkin asioiden mainostamisessa. Kyse ei ole siitä, että formuloiden esimerkki olisi sen huonompaa kuin muualla mainonnassa käytetty.