Moottoriurheilussa on yksilöllisten kilpailijoiden lisäksi entistäkin suuremmassa roolissa se, että autonvalmistajat haluavat osoittaa osaamistaan satsaamalla markkinointimielessä moottoriurheiluun.
Mercedes Benz, Honda tai Ferrari ovat mukana formulabisneksessä osoittaakseen tavallisille autonostajille, että heillä riittää osaamista. Vaikea sanoa missä määrin tästä formuloiden kehitystyöstä on hyötyä sovellettavissa tavallisiin autoihin. Rengasvalmistajat olivat ennen suuremmassa roolissa. Heille mukana formuloissa oleminen merkitsee toki edelleenkin myönteistä näkyvyyttä.
Tänä päivänä urheilu on aina jonkinlaista bisnestä. Kuntourheilusta maksaa käyttäjä. Huippu-urheilua tehdään viihteeksi katsojille. Moottoriurheilussa on mukana myös moottori- ja rengasvalmistajien sekä autofirmojen markkinointia. Toki välineet merkitsevät myös huippu-urheilussa. Lenkkarin valmistajat haluavat valmistaa voittavien juoksijoiden lenkkarit. Helpoin tapa on tietenkin ottaa voittavat juoksijat omien tuotteiden mainosmiehiksi ja -naisiksi.
Mika Waltari kirjoitti itse joihinkin teoksiinsa ihailevia kuvauksia autoista. Hän tiedosti, että jo 1920-1930-luvuilla Italiassa ja muualla ns. suuressa maailmassa kirjailijat ottivat rahaa siitä, että he sijoittivat ihailevia kohtauksia vaikkapa urheiluauton kyydissä. Jokainen lukija alkoi haaveksia kirjailijan mielikuvituksen ohjailemana sellaisesta autosta, jossa voi viettää romanttisia hetkiä tyttöystävän kanssa.
James Bondissa oli kerran jopa SAAB merkkinen auto mukana, koska kyseinen automerkki sponsoroi elokuvan tuotantoa. Oman merkin auto sankarihahmon alla on aina ollut hyvä tapa markkinoida tuotetta.
Autoiluun liittyvä seksikkyys on tietoisesti rakennettu brändi jo kohta sadan vuoden takaa.