Ratamoottoripyöräilyn tunnetuimmat nimet

Ratamoottoripyöräilyn tunnetuimmat nimet

Mitä on ratamoottoripyöräily? Tutustutaanpa asiaan seuraavaksi hieman lähemmin. Maailmalla jo pitkään suosittu moottoriurheilulaji ratamoottoripyöräily tarkoittaa asfaltoidulla kilparadalla säännöllisesti ajettavia moottoripyöräkilpailuja. Ratamoottoripyöräilyä hallinnoi lajin piirissä kaikkialla tunnettu Kansainvälinen Moottoripyöräliitto FIM.

Ratamoottoripyöräilyn kuuluisat legendat

Ratamoottoripyöräilyn tunnetuimpia nimiä ovat lajin yhdeksänkertainen italialainen maailmanmestari Valentino Rossi, ratamoottoripyöräilyn kaksinkertainen maailmanmestari Dani Pedrosa sekä suomalainen edesmennyt lajin legenda “paroni” Jarno Saarinen. Muita tunnettuja ratamoottoripyöräilyn kansainvälisiä legendoja ovat Mansaaren TT-ajoissa menehtynyt brittiläinen maailmanmestari Leslie Graham ja italiainen viisitoistakertainen maailmanmestari Giacomo Agostini. Tunnettu suomalainen sivuvaunuluokassa kilpaillut ratamoottoripyöräilijä on viisinkertainen lajin maailmanmestari Pekka Päivärinta.

Tutustumme ratapyöriin

Mitä ratapyörällä tarkoitetaan? Tiesitkö, että ratamoottoripyörissä on oma ainutlaatuinen tekniikkansa, joka on kehitetty radalla ajamista varten. Ratamoottoripyörän huippunopeus on noin 340 km/h ja se jyrisee komeasti kuljettajan kaartaessa radalla huippunsa viritettyjen 210 hevosvoiman avulla. Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka on kaikkien tuntema MotoG-maailmanmestaruussarja, johon kuuluvat MotoGP1, -2 ja -3-luokat.

Kilpailuluokat

  • MotoGP:n Moto3- ja Moto2-luokat
  • Superbike-luokka
  • Supersport-luokka
  • MotoGP-sivuvaunuluokka

Kiinnostus ja tahto menestyä ovat vieneet monia lajin harrastajia koko ajan eteenpäin. Tiesithän, että nykyään moottoripyöriä on varsin helppo liikutella paikasta ja kilpailusta toiseen, sillä verkossa on saatavilla siihenkin sopivat monipuoliset huoltoauto kalusteet, matkustitpa sitten Suomessa tai ulkomailla.

Suomalaiset ovat aina rakastaneet moottoriurheilua, on sitten kysymys auto-, moottoripyörä- tai venekilpailuista. Suomalainen moottoriurheilu tunnetaan maailmalla hyvin sekä menestyneiden Formula 1- että rallin maailmanmestarien ansiosta, unohtamatta F1-veneiden maailmanmestari Sami Seliötä ja kolme MM-hopeaa ja yhden MM-pronssin saalistanutta ratamoottoripyöräilijä Mika Kalliota. Tutustumme nyt kuitenkin seuraavaksi Jarno “Paroni” Saariseen, joka oli menestyvä suomalainen ratamoottoripyöräilijä.

Jarno Saarinen

Maailmanmestari Jarno Saarinen syntyi joulukuussa 1945. Turkulaisen Saarisen vanhemmat olivat hautaustoimistoalan yrittäjiä. Edesmennyt Saarinen oli ensimmäinen suomalainen ratamoottoripyöräilyn maailmanmestari 250-kuutioisten pyörien luokassa. Saarinen ajoi Yamaha-tallissa. Jarno sai ensimmäisen moponsa jo 12-vuotiaana, jonka jälkeen hän liittyi legendaariseen TMK:hon, eli Turun Moottorikerhoon.

Jarnon ensimmäinen kilpailu tapahtui jääradalla 125-kuutioisella Tunturilla. Saarinen oli juniorikuljettajien kunkku vuosina 1963–64, jonka jälkeen hänelle kertyi monia arvokkaita Suomen mestaruuksia. Ensimmäinen kansainvälinen kilpailu oli Saariselle todella odotettu tapahtuma, joka ajettiin vuonna 1968. Kyseisessä kilpailussa Saarinen sijoittui neljänneksi 125-kuutioisella Puch-merkkisellä moottoripyörällä. Saman harrastuksen parista löytyi myös vaimo Soili, joka oli Jarnon paras ystävä ja kilpailumatkoilla mukana ollut toveri.

Insinööri Saarinen voitti ratamoottoripyöräilyn maailmanmestruuden 250-kuutioisten luokassa Imatran ajoissa vuonna 1972. Kyseissä kisassa Saarinen sijoittui toiseksi, voittajan ollessa italialainen Giacomo Agostini. Jarno Saarinen menehtyi 20. toukokuuta vuonna 1973 Monzan radalla.

Mestarin viimeinen leposija

Jarno Saarisen hauta sijaitsee Turun vanhalla hautausmaalla. Saarisen hautakiveen on kaiverrettu kultaisella tekstillä hänen oma nimikirjoituksensa. Saarisen vuonna 2017 pystytetty näköispatsas sijaitsee Turun Barkerinpuistossa.

dante